بمان برادر من، وقت، وقت رفتن نیست | سروده شاعر افغانستانی در سوگ سید ابراهیم رئیسی حامد کرزی: امیدوارم ایران با صبر از این مرحله دشوار عبور نماید وزیر خارجه طالبان پیام تسلیت ملت افغانستان را به کاظمی قمی ابلاغ کرد افغانستان، غم‌شریک مردم ایران کنسولگری افغانستان در مشهد: ما و مهاجران افغانستانی دعاگوی دولتمردان ایران هستیم طالبان: با بیم و امید سرنوشت هلیکوپتر حامل رئیس‌جمهور ایران را دنبال می‌کنیم سازمان ملل: تغییرات اقلیمی اثرات ویرانگری بر مردم افغانستان دارند هشدار در رابطه با خطر وقوع سیل در ۱۲ ولایت افغانستان (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قربانیان سیل در افغانستان به ۴۰۰ نفر رسید (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) تلفات حمله به گردشگران خارجی در بامیان به شش تن افزایش یافت هشدارها درباره خطر فروریختن منار جام در ولایت غور افغانستان پس از وقوع سیل هشدار درباره وقوع سیل در ۱۶ ولایت افغانستان سخنگوی وزارت خارجه اقدام تروریستی بامیان را محکوم کرد افغانستان ششمین کشور آسیب‌پذیر جهان در برابر تغییرات اقلیمی سد سلما در هرات پر شد | هشدار درباره وقوع سیل در هرات سیل در ولایت غور افغانستان جان ۵۰ نفر را گرفت + فیلم و عکس غربت ناشران افغانستانی در جشن کتاب ایران در حمله افراد مسلح ناشناس ۴ گردشگر خارجی در بامیان کشته شدند هشدار کاظمی قمی به اروپا | تداوم بحران در افغانستان گریبانگیر شما خواهد شد ویدئو | سیل در بغلان افغانستان به روایت تصویر
سرخط خبرها

انتقاد تند عفو بین‌الملل از پاکستان به دلیل ادامه بازداشت دسته‌جمعی و اخراج مهاجران افغانستان

  • کد خبر: ۱۹۳۷۸۹
  • ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۸
انتقاد تند عفو بین‌الملل از پاکستان به دلیل ادامه بازداشت دسته‌جمعی و اخراج مهاجران افغانستان
سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده است که پاکستان باید تداوم بازداشت، آزار و اذیت مهاجران و پناهجویان افغانستانی را به صورت فوری متوقف کند.

به گزارش شهرآرانیوز، براساس این اعلامیه، لیویا ساکاردی، معاون بخش منطقه‌ای عفو بین‌الملل برای جنوب آسیا گفته است که اگر دولت پاکستان فوراً اخراج‌ها را متوقف نکند، هزاران افغان در معرض خطر، به‌ویژه زنان و دختران را از دسترسی به امنیت، آموزش و معیشت محروم خواهد کرد.

او افزوده است که هیچ‌کس نباید در معرض اخراج اجباری و «دسته‌جمعی» قرار گیرد و تأکید کرده است که بهتر است پاکستان تعهدات حقوقی بین‌المللی خود، از جمله اصل عدم بازگشت را رعایت کند.

عفو بین‌الملل در این اعلامیه گفته است که پس از ۱۷ سپتامبر ۱۷۰ هزار مهاجر و پناهجوی اهل افغانستان پاکستان را ترک کرده‌اند و از اول نوامبر تاکنون، پولیس فراتر از ثبت پرونده برای مهاجران «غیرقانونی» مطابق قانون ۱۹۴۶، آنان را به‌صورت مستقیم بازداشت می‌کنند.

در اعلامیه‌ی عفو بین‌الملل آمده است که این نهاد نگرانی‌هایی در مورد عدم شفافیت کامل، روند قانونی و پاسخ‌گویی در بازداشت‌ها و اخراج‌ها در هفته‌ی گذشته دارد. این امر با افزایش حوادث آزار و اذیت و خصومت علیه پناهجویان افغانستانی در پاکستان، تشدید شده است.

سازمان عفو بین‌الملل در این اعلامیه از ایجاد مراکزی موسوم به «مراکز نگهداری» توسط دولت پاکستان انتقاد کرده و گفته است که این مراکز طبق قانون مشخصی ساخته نشده‌اند و موازی با نظام حقوقی پاکستان ایجاد شده‌اند.

در اعلامیه عفو بین‌الملل آمده است که این نهاد تأیید می‌کند که دست‌کم در هفت مرکز از ۴۹ مرکزی که دولت پاکستان ایجاد کرده به افراد بازداشت‌شده هیچ حقوق قانونی از جمله حق داشتن وکیل مدافع و یا ارتباط با اعضای خانواده داده نمی‌شود.

عفو بین‌الملل گفته است که پاکستان باید به تعهدات خود تحت قوانین بین‌المللی حقوق بشر برای تضمین امنیت و رفاه پناهجویان افغان در داخل مرز‌های خود عمل کند و برای جلوگیری از تشدید بیشتر این بحران فوراً اخراج‌ها را متوقف کند.

لیویا ساکاردی گفته است که دولت پاکستان باید با کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان ثبت نام افرادی را که به دنبال پناهندگی در پاکستان هستند، به‌ویژه زنان و دختران، روزنامه‌نگاران و کسانی که به جوامع اقلیت قومی تعلق دارند، تسریع بخشد.

پاکستان با پایان مهلت داده شده به مهاجران و پناه‌جویان «غیرقانونی» روند بازداشت و اخراج آنان را آغاز کرده است.

منبع: صدای افغان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->